loading...
آشپزخانه من
آشپزخانه من بازدید : 1379 سه شنبه 24 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

تمام نکات پخت مرغ

یک لیمو ترش تازه را نصف کنید همراه با مقداری نمک تمام سطح مرغ را آغشته کنید این لیموترش باعث میشود گوشت مرغ قبل از پخت بوی لیمو را به خودش جذب کند و هنگام پخت طعمی مطبوع داشته باشد.
گر مرغی که میخواهید استفاده کنید آب پز میکنید میزان زیادی آب اضافه نکنید.
مرغ را درون قابلمه قرار دهید یک حبه سیر اضافه کنید و میتوانید از یک دوم حلقه هویج خرد شده و همینطور یک شاخه کوچک کرفس استفاده کنید و همینطور یک عدد پیاز کوچک را همراه مرغ روی حرارت ملایم تفت دهید تا رنگ مرغ تغییر کند بعد هر ادویه ای که دوست دارید استفاده کنید برای مرغ بهتر است از زردچوبه و فلفل سیاه استفاده کنید.
دارچین طعم خاصی به مرغ میدهد که پیشنهاد میشود استفاده نکنید.
وقتی رنگ مرغ کاملاً تغییر کرد یک استکان آب اضافه کنید و در ظرف را بگذارید به مدت 25 الی 30 دقیقه بماند با حرارت تند و یکنواخت بپزد یا با حرارت ملایم به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت بپزد.
این روش یکی از بهترین روشهای پخت مرغ است.
روشی مناسب برای زرشک پلو:
مرغی را که به قطعات دلخواه برش داده اید در مقدار کمی کره یا روغن تفت دهید اگر مرغ را سرخ کنید هیچگاه از هم پاشیده نخواهد شد.
سپس مرغ را از روغن درآورده و در ظرفی جداگانه بگذارید.یک عدد پیاز را نگینی ریز خرد و سرخ کنید و روی مرغ بریزید.چند تکه هویج.فلفل دلمه ایی و چند شاخه کرفس رابا مقدار ۱ قاشق مرباخوری زردچوبه به مرغ اضافه و با ۳ تا ۴ پیمانه آب با حرارت وسط بگذارید تا پخته شود.
چون مرغ را در ابتدا سرخ کرده اید دیگر کف نخواهد کرد ولی اگرکف کرد کف روی ان رابرداشته و دور بریزید.
مقدار مشخص نمک هم به مرغ اضافه و بگذارید پخته شود. هیچگاه سعی نکنید مرغ را سریع بپزید چون خوش طعم نمی شود.
اگر بخواهید می توانید در همین جا رب گوجه مقداری به آب مرغ اضافه کنید ولی بهتراست سس را جداگانه تهیه کرده و روی مرغ بریزید. .بعد از اتمام پخت مرغ را آرام طوری کهله نشود از آبش خارج کرده در ظرفی دیگر بگذارید و آب داخل ظرف را بر روی ظرف جدید صاف کنید تا کیفیت بهتری داشته باشید .
همیشه مرغ را به حدی که له نشود بپزید و از زیاد پختن آن خودداری کنید. در آخر در یک تابه کوچک مقدار خیلی کمی روغن ریخته وقتی گرم شدیک قاشق سوپخوری رب گوجه به ان افزوده و کاملا تفت دهید تا خامی آن برطرف شوداین کار را با شعله کم کم انجام دهید که رب گوجه نسوزد وگرنه سس تلخی خواهیدداشت در همین لحظه مقدار کمی نمک مقداری آب لیمو یا آب نارنج اضافه وبه اندازه ۲ قاشق سوپخوری آب به آن اضافه وقتی جوش آمد کاملا مخلوط کرده و بعداز سرو مرغ روی آن بپاشید این سس بسیار بسیار خوشمزه و معطر است و برای کباب مرغ هم می توانید استفاده کنید.
روشی دیگر برای طبخ مرغ ( روش که من معمولا ازش استفاده میکنم )
ابتدا مرغ ها را کاملا سرخ میکنیم . بعد از سرخ شدن از قابلمه خارج کرده پیاز خرد شده رو در روغنی که مرغ رو توش سرخ کردیم تفت میدیم تا طلائی بشه بعد به میزان لازم زردچوبه فلفل قرمز و فلفل سیاه اضافه میکنیم و کمی تفت میدیم .
در مرحله بعد بسته به میزان مرغ و نوع رب مقدار کافی رب به پیاز داغ اضافه میکنیم و کاملا رب و پیاز رو سرخ میکنیم تا بوی خامی رب گرفته شه .
مرغها رو به قابلمه اضافه میکنیم و در حدی که کمی روی مرغها آب داشته باشه آب مریزیم و نمک مرغ رو هم اندازه میکنیم و همراه با مقداری زعفران و کمب آب نارنج میپزیم .
همونطور که تو روشهای قبلی هم گفتم مرغ نباید زیاد بپزه که له شه و در نهایت هم نباید زیاد آب داشته باشه پس تو ریختن آبی که مرغ توش میپزه دقت کنید.
به جای استفاده از پیاز داغ میتونید از پیاز درسته استفاده کنید و بعد از پختن از قابلمه درش بیارید.
یک روش مورد علاقه من که بسیار هم لذیذه :)
زردچوبه فلفل سیاه و فلفل قرمز رو با کمی روغن در حد چند ثانیه تفت میدیم حرارت زیر قابلمه رو کاملا ملایم میکنیم .
تکه های مرغ رو فقط در یک ردیف کف قابلمه میچینیم و روش نمک میپاشیم. برای حدود 6 تکه مرغ 2 تا پیاز متوسط رو خلال میکنیم و روی مرغ ها رو با پیاز خلال شده کاملا میپوشونیم . کمی روغن زیتون و آب زعفران روی پیازها میریزیم و در قابلمه رو میبندیم . ( حرارت ملایم)
پیازها در اثر حرارت آب میندازن و مرغ ها با آب پیاز پخته میشن . وقتی حس کردید مرغها کاملا پخته شده حرارت رو بالا ببرید تا آب داخل قابلمه کاملا تبخیر شه و پیاز ها به سرخ شدن بیفته.فقط دقت کنید که مرغها له نشه.
اگر مرغها زیاد پخته شده بود مرغها رو از قابلمه خازج کنید و اجازه بدید پیازها به سرخ شدن برسه.
برای کنار مرغها میتونید از گوجه سرخ شده استفاده کنید و همراه با چلوی زعفرانی غذا رو سرو کنید.
زمان سرو مجددا کمی آب زعفران روی مرغها بریزید.
حتما امتحان کنید .

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 840
  • کل نظرات : 181
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 1830
  • آی پی امروز : 58
  • آی پی دیروز : 108
  • بازدید امروز : 97
  • باردید دیروز : 228
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,131
  • بازدید ماه : 4,210
  • بازدید سال : 36,122
  • بازدید کلی : 2,616,380
  • کدهای اختصاصی