loading...
آشپزخانه من
آشپزخانه من بازدید : 1567 شنبه 04 خرداد 1392 نظرات (2)

حلیم

مواد لازم:

گندم 300 گرم
گوشت 300 گرم
پیاز 1 عدد
زردچوبه نصف قاشق چایخوری
نمک 1 قاشق چایخوری
روغن یا کره مقدار لازم
شکر و دارچین مقدار لازم

طرز تهیه:

بهتره برای تهیه حلیم از گندم پوست کنده استفاده کنید اما اگه گندم پوست کنده در دسترس ندارید میتونید از گندم با پوست استفاده کنید و بعد از جوشیدن و نرم شدن گندم از یک آبکش ردش کنید تا پوست‌های گندم گرفته بشه.
گندم رو 5 تا 7 ساعت تو آب خیس کنید و بذارید تا خوب آب جذبش بشه ، این کار باعث میشه زمان پخت گندم کوتاه تر بشه.
گوشت رو همراه با پیاز و زدچوبه و مقدار مناسب آب بپزید . بعد از پخت گوشت رو با گوشت کوب له کنید یا با چند پالس دستگاه غذاساز ریش ریش کنید.
گندم رو با مقدار مناسب آب و مقدار کمی نمک با شعله ملایم بذارید روی حرارت تا اونقدر بپزه که نرم شه و دانه هاش له شه ، دقت کنید در حین پخت گندم ته نگیره و هر چند دقیقه‌ گندم رو هم بزنید ، اگر قبل از نرم شدن گندم آبش کم شد مقداری آب گرم بهش اضافه کنید.
دقت کنید که گندم باید خوب نرم شه و دانه هاش بصورت پوره نرم بشه ، اگر از گندم با پوست استفاده کردی تو این مرحله باید پوستش رو با کمک یک آبکش جدا کنید.
گندم ها رو با گوشت کوب برقی یا غذا ساز کاملا نرم کنید ، اگر خیلی سفت بود کمی آب جوش بهش اضافه کنید تا کاملا گندم له بشه.
گندم نرم شده رو که تقریبا به صورت مایع سفتی در اومده با گوشتی که کوبیدید مخلوط کنید و با حرارت خیلی ملایم بذارید غلیظ بشه.
دقت کنید تو این مرحله باید مدام حلیم رو هم بزنید تا هم ته نگیره و هم کشدار بشه . حلیم بعد از آماده شدن نباید خیلی سفت و خیلی شل باشه .
کره رو بذارید روی حرارت تا حسابی داغ بشه و بوی کره بلند بشه بعد یک قاشق دارچین رو چند لحظه با کره سرخ کنید و به حلیم اضافه کنید . عطر و طعم دارچین سرخ شده با کره طعم خیلی خوبی به حلیم میده.
حتی اگر حلیم رو با شکر مصرف میکنید اون مقدار نمک رو حذف نکنید حلیم باید کم نمک باشه ولی بی نمک نباشه چون حلیم خیلی بی مزه میشه.
گوشت حليم بهتره از سر دست گوسفند باشه .
میتونید با همین روش حلیم رو با گوشت بوقلمون و يا مرغ هم درست کنید.
براي تهيه ي حليم شير ، گندم يا بلغور گندم رو تو شير خيس کنید و به روش بالا بپزید.تمام نکات پخت حلیم


مواد لازم:
گندم 300 گرم
گوشت 300 گرم
پیاز 1 عدد
زردچوبه نصف قاشق چایخوری
نمک 1 قاشق چایخوری
روغن یا کره مقدار لازم
آب 10 لیوان
شکر و دارچین مقدار لازم
طرز تهیه:
بهتره برای تهیه حلیم از گندم پوست کنده استفاده کنید اما اگر گندم پوست کنده در دسترس ندارید میتونید از گندم با پوست استفاده کنید و بعد از جوشاندن و نرم شدن گندم آنرا از یک وسیله مثل آبکش رد کنید تا پوست‌های آن گرفته شود.
ابتدا گندم را 5 تا 7 ساعت در آب خیس کنید و بگذارید تا خوب آب جذبش شود ، به این صورت مدت پخت کاهش میابد.
گوشت را همراه با 2 لیوان آب داخل قابلمه کوچکی قرار دهید ، پیاز را پوست کرده و به 4 قسمت تقسیم کنید و داخل گوشت بریزید ، زردچوبه را هم اضافه کنید و شعله اجاق را روی درجه ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا گوشت خوب بپزد و وقتی گوشت پخت آنرا خوب خرد یا رشته رشته کنید.میتونید برای اینکار از دستگاه غذا ساز با تعداد پالس های کم و کوتاه مدت استفاده کنید.
گندم را با مقدار مناسب آب در قابلمه دیگری بریزید و روی اجاق بگذارید و با شعله ملایم انقدر بپزید تا نرم شود و دانه های آن له شوند ، دقت کنید ته نگیرد هر از چند دقیقه‌ای آنرا هم بزنید ، اگر قبل از نرم شدن گندم آب آن رو به اتمام گذاشت کمی آب گرم به آن اضافه کنید.
دقت کنید که گندم باید خوب نرم شود و دانه های آن بصورت پوره نرم شوند ، اگر گندم با پوست مصرف کرده‌اید حالا باید پوست آنرا با کمک یک آبکش جدا کنید.گندم ها را با گوشت کوب برقی یا غذا ساز کاملا نرم کنید.اگر گندم ها خیلی سفت بود کمی آب جوش به آن اضافه کنید تا کاملا له شوند.
حالا گندم نرم شده را که تقریبا به صورت مایع سفتی در آمده با گوشتی که قبلا اماده کرده اید مخلوط کنید و با حرارت بسیار ملایم بگذارید غلیظ شود.
دقت کنید در این مرحله حتما باید حلیم را زیر نظر داشته باشید تا ته نگیرد ، حلیم باید نه زیاد سفت و نه زیاد شل و ابکی باشد ، چیزی مابین این حالت مد نظر است.
پس از اماده شدن حلیم و در زمان مصرف روی آن را با دارچین ، روغن حیوانی یا کره داغ و شکر تزئین کنید ، البته بعضی ها حلیم را با نمک و ابلیمو نیز مصرف میکنند که میتوان بنابر سلیقه و عادات غذایی هر شخص حلیم را تزئین نمود.
نکته:
1- گندم حليم بايد از نوع مرغوب و سفيد باشد که رنگ حليم تيره نشود.
2- از بلغور گندم نيز مي توان استفاده کرد ولي بايد آن را کاملاً پاک کرد تا ريگ يا گندم سفت و غيره در آن نباشد. البته بلغور هم بايد از نوع مرغوب و سفيد باشد و مطمئن باشيد که بلغور گندم است نه جو.
3- گوشت حليم بهتر است از سر دست گوسفند باشد و آن را تکه کنيد و درسته بپزيد تا ريش ريش آن کوتاه نشود.
4- در حليم پزي ها از گوشت قلوه گاه و گردن نيز استفاده مي شود. در منزل هم مي توان از اين نوع گوشت استفاده کرد ولي حليم چرب و سنگين مي شود.
5- در صورتي که گوشت حليم چرب بود و مي خواستيد کم چرب تر باشد بايد آب گوشت را براي چند دقيقه در فريزر گذاشت و روغن را براي چند دقيقه در فريزر گذاشت و روغن روي آب آن را جدا کرد و از آبگوشت کم چرب استفاده کرد.
6- گوشت حليم را فقط بايد کوبيد در صورت استفاده از دستگاه غذا ساز با تعداد پالس های کم و کوتاه مدت گوشت را ریش کنید.
7- حليم بايد کم نمک باشد ولي بي نمک نباشد چون بي مزه مي شود و مزه ي آب مي دهد.
8- اگر بخواهيم حليم کمي دانه دار باشد (که در اکثر شهرستان ها اينگونه است) يا فقط مقداري از گندم پخته و چرخ شده را از صافي بگذرانيم و يا تمام آن را بعد از چرخ شدن با گوشت مخلوط کنيد.
9- براي هم زدن حليم حتماً بايد از قاشق چوبي استفاده کنيد، چون راحت تر و روان تر هم مي خورد.
10- براي حليم خانگي بعد از مخلوط کردن گوشت کوبيده و گندم و نخود (در صورت تمايل) و آب گوشت و اندازه کردن آب آن مي توان از گوشت کوب برقي براي راحت تر کردن کار استفاده کرد.
11- براي پخت حليم با گوشت بوقلمون و يا مرغ نيز روش پخت همان روش پخت گوشت گوسفند مي باشد که فقط براي پخت از يک تکه دارچين درسته استفاده کنيد تا گوشت بوقلمون خوش بوتر شود و مزه ي بهتري بدهد.
12- براي تهيه ي حليم شير، گندم يا بلغور گندم را در شير خيس کرده و پخته و طبق دستور آن را بپزيد.
13- براي تهيه ي هليم برنج به جاي گندم از برنج و يا آرد برنج استفاده مي شود، نوعي حليم است که در قديم رواج داشته و براي افرادي که منع مصرف گندم دارند مناسب مي باشد.
14- براي پختن حليم سبک تر مي توان مقدار گندم را زياد تر و يا گوشت را کمتر کرد.

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط mehrzad در تاریخ 1392/05/05 و 10:57 دقیقه ارسال شده است

سلام
ببخشيد من براي اولين بار مي خوام حليم بپزم براي اولين بار بايد چه نكاتي رو مد نظر بگيرم تا بتونم حليم خوبي رو به روزه داران افطاري بدم.
با تشكر
پاسخ : سلام دوست عزیز . فکر میکنم تمام نکاتی که باید در مورد پخت حلیم بدونید تو اینمطلب توضیح داده شده. پیشنهاد من به شما اینه که از گوشت بوقلمون استفاده نکنید چون ماکیان هر چقدر هم که خوب با انواع ادویه پخته بشن بازهم بوی خاصشون رو دارن و ممکنه حلیمتون طعم جالبی پیدا نکنه. حتما برای عطر و طعم بهتر از کره یا روغن کرمانشاهی استفاده کنید. در صورت استفاده از کره ، اون رو روی حرارت ملایم بذارید تا کف سفید روی کره از بین بره و عطر کره در بیاد . یه مقدار دارچین توی این کره سرخ کنید و هم برای توی حلیم و هم برای تزیین روی حلیم ازش استفاده کنید. هم زدن مداوم حلیم در کشدار شدنش تاثیر زیادی داره. انتخاب گندم مرغوب و تازه طعم بهتری به حلیم شما میده. هر چه حلیم با حرارت کمتر و مدت طولانی تر بپزه نتیجه کار بهتر میشه.

این نظر توسط سمیرا در تاریخ 1392/04/28 و 15:25 دقیقه ارسال شده است

سلام،بعد اینکه حلیم وگوشت را با هم قاطی کردیم که بپزد برای رنگ تیره ان چه باید کرد؟
پاسخ : سلام سمیرا جان . برای تیره شدن رنگ حلیم معمولا مقداری دارچین سرخ شده بهش اضافه میکنند


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 840
  • کل نظرات : 181
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 1830
  • آی پی امروز : 123
  • آی پی دیروز : 108
  • بازدید امروز : 328
  • باردید دیروز : 228
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,362
  • بازدید ماه : 4,441
  • بازدید سال : 36,353
  • بازدید کلی : 2,616,611
  • کدهای اختصاصی